Saturday, June 13, 2009

Sibuk sangatkah wahai Manusia?

Assalamualaikum wrth wbrth..

ALhamdulillah...akhirnya diberi kelapangan dan keizinan dariNya..saya terluang masa untuk mencoret sesuatu even sudah lama tak menjengah dalam blog ini..paling melucukan, hampir semua password yang melibatkan akaun saya , hampir saya lupa..:)itulah insan, yang diberi nama oleh Allah, al-khata' wa al-nisyan...salah dan lupa menjadi agak sinonim dgn manusia..seolah2 ia tidak dapat dipisahkan..manakan ada manusia yang tidak pernah lupa?manakan ada manusia yang tidak pernah buat silap?mustahil...itulah insan...begitu juga dgn junjungan Nabi SAW yang terdedah dari nafsu dan kesilapan, tetapi sentiasa dibawah peliharaan dan perlindungan ALlah, al-maksum diberi gelaran, demi menjaga al-Din , menjunjung agama Allah..

Sudah hampir berbulan saya tak sempat nak menulis..entah apa yang disibuknya...sibuk sangat kah manusia?sampai lupa urusan dia dengan Allah?sibuk sangatkah kita, hingga tiada masa dgn urusan dakwah?kekadang saya rindukan saat ketika saya menjadi 'insan biasa', tanpa memegang apa2 jawatan di Kolej Islam ini..bebas untuk ke mana sahaja...bersama dalam menjalankan dakwah, menuntut ilmu, menyebarkan ilmu..malah ada masa untuk memenuhi jemputan dalam memberi kuliah di luar...tapi sekarang ni..jauh sekali untuk melakukan itu semua..kekadang tertanya...sibuk sangat kah insan...

Kerinduan terubat ketika zaman belajar di UIAM, bila saya mendapat jemputan dari rakan2 seperjuangan Sunnah untuk bersama dengan kuliah mantan Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin..masyaAllah, pada malam tu, biarpun penat, saya bersama2 dengan beberapa pelajar IIC ke Masjid Wilayah di Jalan Duta..masyaAllah, semakin ramai anak2 muda dan golongan2 veteran yang mendokong fahaman memartabatkan manhaj SAlaf...mentajdidkan ummah dan mengubah dasar budaya yang adat yang di'agama'kan..dan budaya kononnya mencantikkan ugama yang bagi mereka tidak cukup sempurna?:)..

Kami tiba disana agak awal...sebelum isya', abis class Islamic Ibadah jam 615ptg, terus bergegas pulang kerumah...cuba juga gagahi untuk kesana memandangkan melihat semangat juang student2 IIC yang ingin mengenali manhaj Salaf ini dgn lebih dekat..teringat saya pada waktu belajar di UIA, kami berlumba2 memenuhi kuliyyah di srata tempat demi menimba ilmu...

Setibanya di sana..keletihan berbaloi..bila berjumpa dengan sahabat2 yang lama di UIA suatu ketika dulu.,semua berkongsi cerita, berkongsi pengalaman...malah ramai yang hadir untuk menyatakan sokongan kepada kumpulan pejuang SUnnah..sebenarnya, semua daripada kita orang Islam di Malaysia adalah mendambakan SUnnah Rasul..cuma kekadang mereka diuji dengan fakta2 yang sudah lama bertapak di Malaysia, yang mana fakta itu jauh menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar...Ayuh sahabat, kita ubah haluan ini...jadikan ianya jalan SIRATI MUSTAQIMAN..fattabi'uh...

Keesokan harinya, terus ke UUM atas urusan kolej...Sungguh menduka citakan, asalnya plan asal ke sana dengan Mr Jayaudin dan P.A saya, fauziah...entah macam mana silap percaturan..saya terpaksa ke sana seorang diri..bila mana En Afif memmberitahu dia menggantikan EN Jaya di UUM..nak tak nak, saya terpaksa ke sana seorang diri..

Sampai di sana, dalam perjalanan ke sintok, mata punyala mengantuk, terus singgah di Butterwrth melelapkan mata...keesokan harinya menyambung perjalanan...dan seterusnya mesyuarat dengan Pengarah PUsat Pengajian di UUM..Habis sahaja mesyuarat, ku gagahkan diri untuk pulang, tapi akhirnya 'tumbang' di Ipoh perak..berhenti di R&R dan tidor beralaskan seat V6ku:)...sedar2 dah jam 4 pagi....terus sambung hinggalah sampai ke rumah..KEsokan Jumaat, CUTI:)

Oklah, diharap ruang masa selepas ini makin terbuka..kekadang, terfikir ingin menyisihkan diri dari dunia 'management' ini...tgklah nanti, tak lama lagi la kot...rasanya dah cukup 2 semester bergelar DCEO Acad..mmg untuk bersama dalam dunia dakwah sebagai DCEO Acad ini amat terhad sekali...minggu lepas sahaja, saya terpaksa menyiapkan 3 proposal...Kertas kerja 2+1 kerjasama Indon dan IIC....Kertas kerja ScholarShip..untuk pelajar IIC dan program UUM..dan program berkembar UK, Univ Teesside..Ya Allah..jauh sekali terbabas Ustaz Fauzan kepada Encik Fauzan:)...(patutlah CEO ada tanya, layakkah ke kamu jadi DCEO Acad??)...Jawapannya?Tak kot...Sigh..

Kaylah sahabat2..rasanya dah byk melalut, diharap ku punya masa dan waktu untuk bersama dalam menukil idea dan cetusan minda dan hati di blog ini..Semuanya bergantunng kepada kezinnaNYa...InsyaAllah...

Semoga pena ini akan terus menulis, semoga semangat tak pernah luntur untuk berdakwah demi secebis jariah dan ilmu yang dimanfaatkan buat yang lain..jgn sampai kita lupakan akhirat, dek kerana dunia...Teringat aku akan kata2 Umar Ibn Abd Aziz dengan orang suruhnanya Rajak, ketika mana manusia sentiasa kejarkan dunia dan pangkat..:

Kata ‘Umar bin ‘Abdul ‘Aziz: “Wahai Rajak, sesungguhnya aku memiliki jiwa yang sentiasa berkeinginan. Setiap kali aku mencapai sesuatu, jiwaku inginkan sesuatu yang lebih dari itu. Wahai Rajak! Jiwaku inginkan sepupuku Fatimah binti Abdul Malik, lalu aku mengahwininya. Kemudian jiwaku inginkan jawatan gabenor, lalu aku dilantik memegangnya. Kemudian jiwaku inginkan jawatan khalifah, alu aku mencapainya. Sekarang jiwaku inginkan syurga, aku harap aku dapat menjadi penghuninya”. (lihat: Salah al-Khalidi, Al-Khittah al-Barraqah lizi al-Nafs al-Tauwaqah, 93-94, Damsyik: Dar al-Qalam).

Jangan samapai kita berlumba2 mencari dunia, sampai lupakan akhirat, sehingga akhirat nati kita ditanya oleh Nya.."Sibuk sangatkah kita wahai manusia"?

2 Comments:

At June 16, 2009 at 8:29 AM , Blogger Unknown said...

salam ya akhi...dis is my 1st comment 4my brother's n my bez fren's blog..

Nisyan&khata' inilah yg m'jerumuskan insan dlm khusr(kerugian)...sgt t'sntuh bl bc post al-fauzani kl ni...kdg2...rs xlrt dh idup didunia yg pnuh dgn pnipuan dn klalaian..mnarik diri ini jauh dari SIRAT-Nya...

Allaahumma ihdinaa 'ilaa sawaa'i al-siraat...

 
At June 18, 2009 at 5:38 AM , Blogger abumuadz said...

:)..fajazakumullah ya aba muhamad..kerana sudi melontarkan sedikit komen dalam blog ini..semoga abu muhammd menjadi penkritik setia dalam blog ini.Narakum

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home