Thursday, June 18, 2009

2 jam yang TAJAM!!

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..di saat semua manusia sudah pulang ke rumah...saya masih lagi di ofis..hajat dihati untuk menyiapkan baki proposal yang ada..tapi memandangkan jam sudah menunjukkan pukul lapan mlm...maka..rasanya cukup dulu buat masa ini..ada baiknya berhenti dan meneruskan urusan yang lain..urusan hubungan sesama manusia..

May be selepas ni, saya akan bergegas ke Cheras, having dinner with my family...ayahanda dan bonda pun ada sana...saja tungu selpas magrib...since jalan ke arah cheras akan jem dekat Sentul , mahameru..so, nak tak nak lepas magrib adalah waktu yang paling sesuai ke sana..

Emmm..hari ni...ku ingin berkongsi sedikit kisah..bersama dengan Tuan CEO..bos besar..smlm balik dari dinner di Seri Pacific Hotel...lebih kurang pukul 12 mlm..masyaAllah, semenjak jadi DCEO , ini adalah majlis rasmi yang aku hadiri melibatkan Board of Director IIUM...kerana smlm adalah majlis mendatangani penyerahan kolej Islam di Jakarta kepada Alumni UIA Indonesia...Yang kelakarnya, saya dijemput untk membaca doa pembuka majlis...tanpa 'merisik' saya terlebih dahulu..malah M.C pada malam itu, Puan Nurul Iman dengan spontan menyebut...."dipersilakan Ustaz AHmad Fauzan to recite opening Dua.."..ya ALlah, terkejut jugaklah..apa punya gimik yang dorang buat ni...tahulah dalam majlis tu, aku sorang je yang berjanggut...nak tak nak...saya dengan rasa tidak puas hati membaca doa...moga2 majlis itu berakhir dengan perlindungan Allah...Ringkas tetapi padat..kerana cemas tetapi sepakat...

Selesai sudah saya terus beredar ke dewan makan....pertama kali meniikmati rezki yang harganya mencecah rm40 sepinggan...Allahu akbar..rezki Allah...manusia harus bersyukur pada pemberianNya...hanya dengan berlaukan ikan dan ayam..sehinga mencecah puluhan ringgit...Moga kita terus sentiasa mensyukuri pemberian al-Razzaq....

Keesokan harinya..(hari ini)...pagi2 lagi saya terus bergegas ke kolej kerana Shazai (COmpany Sec) meminta saya menyerahkan laporan minit mesyurat kepada Tuan CEO ..so, kul 7 pagi saya sudah terpacak di bangku DCEO yang suam2 sejuk itu...huh..bila la nak beredar dari kerusi dan 'panic room' ini..:)...selesai sudah menyerahkan, perut pula terasa lapar...lalu saya menjemput sahabat saya Afif (DCEO COrporate Affair) ke Restoran Thaqwa...Restoran di mana tempat kami menenangkan fikiran setelah stress bekerja...moga disana kami memperolehi TAQWA:)...Amin..

Dalam kenikmatan menikmati rezki Allah bermenukan Nasi lemak dan Telur separuh masak+ Milo tarik...telefon Afif berdering....TUan CEO merayau2 mencari semua DCEOnya....sesaat selepasitu....handfon ku berbunyi....'1 unread message'....inboxnya..dari Sha HR....tertulis..."bang..CEO cari...dia nak jumpa segera...urgent meeting!!"...saya dan afif saling pandang antara satu sama lain...so get ready...on the way balik...kami tertanya soalan apakah dan sesi temuduga apakah yang akan berlaku sebentar lagi dengan TUan besar CEO....

Sampai sahaja ke kolej..saya bergegas ke bilik saya mengambil buku nota...dan terus ke blik...sampai disana...CEO terus panggil...."fauzan...u punya proposal OUT!!"..tersenyum saya di depan CEO...dalam hati.."aku dah agak dah"....so...saya terus keluar jumpa Sectary Sha...so berlakulah perbualan..:

Saya: Sha...lahai sha..dah agak dah...prposal kena reject...kena komen macam2 la..

Sha: Tahulah, tgh bad mood tu, prposal dah ok...tapi dia cakap too detail plak..nak ringkas plak..

Sy: :)..plak dah..if ringkas sangat..tak leh plak..tak justify...takpelah..nanti saya baiki la..

Sha: Sabarlah..dia tgh bad mood tu..bagi i dah ok...

So, sambil tersenyum dan tertanya2..ku tingalkan isu proposal dan melangkah ke CEO meeting room..bersama dengan sahabat2 perjuangan...3 DCEO dipanggil oleh tuan CEO..kecuali DCEO Student Affairs...

MEeting berlangsung selama 2 jam 30 minit.....bermacam2 agenda...(if nak letak minit kat sini tak balik la saya menaip minit tuh...)....meeting bermula jam 10 dan berakhir 1230 tengahari...hebatnya berjuang mencari sesuap rezki, mencari jati diri untuk pengalaman kemudian hari....Tapi nilah pengalaman yang berharga, dari seorang ustaz kepada pentadbir...bagi saya...kita adalah pentadbir selamanya..bukan sekadar pentadbir sesebuah institusi...tapi pentadbir dalam segala urusan..diri yang harus ditadbir, keluarga ,harta dan anak2....itu semua haruslah ditadbir dengan sebaik mungkin dan seikhlas mungkin....Allahu akbar...Walaubagaimanapun, Jarum jam yang membelah masa selama 2 jam adalah cukup TAJAM!!

Wassalam

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home