Thursday, June 18, 2009

Hantu di IIC?


HANTU DI IIC..Satu Penilaian Semula di atas klip video @ gambar( dari arkib artikel)*cuba tgk gambar atas..ada nampak tak makhluk halus kat dalam gambar tu?:)

Assalamualaikum wrth wbrth. Segala puji bagi Allah yang mentadbir dan menguasai Alam, selawat junjungan ke atas Rasul Baginda Muhammad SAW dan para sahabat2nya serta salaful ummah disamping pendokong manhaj mereka sehingga hari akhirah.. Pertama sekali pohon kemaafan kepada para chatters dan netters yang sudah sekian lama tidak menjenguk website IIC fourm bagi ruangan perbincngn ilmu ini. Byk faktor2 luaran yang sama sekali tidak memberi ruang pada ustaz untuk mentelaah segala masalah yang dibentangkan di alam maya ini..Afwan ala kulli hal.. Almuhim (yang penting), adalah lebih dari hati kita ini kekadang mencari suatu ruang untuk berkngsi dan mencari ilmu dalam kesibukan kita mencari kebahagiaan dunia yang sentiasa terhidang di depan mata,cuma usaha dan kesbaran menjadi neraca buat kita dalam mengenal pasti baik dan buruk demi kesejahteraan di akhirat, InsyaAllah.

Hampir sebulan yang lalu, saya ada mendengar beberapa kisah dari sahabat sekerja di kolej, dan juga pelajar KOlej ini sendiri berkenaan dengan klip video 'hantu' di E206..berita itu berlegar dan hampir setiap hari 'riwayat' itu berpindah randah dari seorang ke seorang yang lain..yang paling kurang menyenangkan, bila begitu byk tokok tambahnya mengenai hal tersebut.. Saya menunggu untuk seseorang datang untuk melihat sendiri klip video tersebut, ini kerana saya hanya mendengar berita2 dan ceita2 sahaja dari pada kalangan pensyarah dan pelajar.Alhamdulillah, hari ini, saya didatanngi oleh seorang pelajar dan beliau sendiri menunjukkan gambar student IIC dan 'lembaga' tersebut.

Alhamdulilah, saya sendiri melihat gambar tersebut, dan secara rumusannya, dapatlah dikatakan bahawa, lemabaga yang digembar gemburkan itu hanyalah kebetulan sahaja dan ia terjadi dek kerana tindak balas cahaya dan camera yang kurang berkualiti.. Menjadi lumrah buat manusia zaman sekarang terutama sekali melayu yang terlalu obses dengan hantu dan jembalaang atau lembaga...saya harap para pelajar sentiasa berfikiran positif dan mempunyai aqidah yang kuat dalam berinteraksi dengan isu2 sebegini. Harus rational dan matang dalam memutuskan sesuatu perkara. Jgn hanya terburu membuat rumusan tanpa merujuk kepada sumber2 yang yakin bagi mengelakkan berlakunya ketidak fahaman sesama kita. Malah, jika dirujuk pada sirah Rasulullah SAW pun, amatla janggal Rasulullah melihat Iblis atau Syaitan ( bukan hantu) dengan zat ( jisim dan jasadnya) sendiri..mahupun jin. Walaupun baginda mempunyai keistimewaan untuk melihat mereka.

Malah amat jarang sekali riwayat menemukan Rasulullah dapat melihat jin dengan zatnya yang tersendiri. Malah, cerita ini amat jelas bercanggah dengan Quran dan Sunnah Rasulullah SAW.. Hai anak Adam, Janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapamu dari syurga, ia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada kedua auratnya. Sesungguhnya ia dan pengikut pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka (jin).

Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan syaitan itu pemimpin pemimpin bagi orang orang yang tidak beriman." (Al A'raaf : 27)

Diketahui umum bahawa jin merupakan dari bangsa yang besar..malah Iblis juga merupakan bangsa daripada JIn..Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Dia adalah dari golongan jin, maka ia mendurhakai perintah Tuhannya. Firman ALlah..

Patutkah kamu mengambil dia dan keturunan keturunannya sebagai pemimpin selain daripada Ku, sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah Iblis itu sebagai pengganti (dari Allah) bagiorang orang yang zalim." (Al Kahfi : 50)

Saya secara peribadi mengaku wujudnya jin dan syaitan kerana mereka dirasuk, hal ini berdasarkan ayat Quran yang berbunyi:Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila." (Al Baqarah : 275)

Oleh itu, saya berharap pelajar-pelajar kolej agar tidak terlalu obses dan taasub dengan benda-benda seperti ini, dan jgn terlalu takut kepada makhluk,ini kerana ia membuatkan mereka ini lebih bongkak dan angkuh.Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takbur dan adalah ia termasuk golongan orang orang yang kafir." (Al Baqarah : 34).

Beberapa contoh yang saya kira dapat memberi gambaran asas tentang makhluk2 yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar..berdasarkan dari riwayat2 daripada Hadith Rasulullah : Jin merupakan mahluk yang benar-benar wujud, seperti ditegaskan oleh al-Qur'an, khususnya dalam surah al-Jin, dan kisah Nabi Sulaiman a.s yang memindahkan istana Balqis dengan pertolongan Jin Ifrit. Beberapa hadith sahih juga menjelaskan keberadaan/kekuasaan jin. Mereka ini terbahagi dalam berbagai kumpulan.. Dalam hadith riwayat Abi Tsa'labah Al-Khushani Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa "Jin ada tiga kumpulan iaitu:

1-Ada yang mempunyai sayap dan boleh terbang

2-Ada yang menyerupai ular anjing atau binatang berbisa

3-Boleh berjalan dan bergerak (seperti manusia). (H.R. Tabrani dengan Sanad Hasan dan Hakim juga mengatakan riwayat ini sahih). Riwayat Abu Darda' Rasullah s.a.w bersabda: "Allah menciptakan jin dalam tiga golongan, pertama sejenis ular dan kala jengking dan haiwan melata bumi, golongan kedua seperti angin di angkasa dan golongan ketiga seperti manusia mereka mendapatkan pahala dan hukuman" (H.R. Ibnu Abi Dunya).

Terkadang jin juga boleh mencederakan manusia seperti dalam hadith Muslim "Rasulullah melarang budak keluar setelah maghrib sampai Isya', kerana pada pada ketika itu Syaitan (jin) banyak berkeliaran". Dalam riwayat Abu Lubabah bahwa Rasulullah s.a.w melarang membunuh ular yang masuk ke dalam rumah, kecuali yang tumpul ekornya dan yang ada dua noktah putih di atas tubuhnya, kerana ini yang menyebabkan mata buta dan menyebabkan keguguran wanita hamil. (H.R. Bukhari Muslim).

Jin juga kekadang mencuri ,seperti yang pernah terjadi pada zaman sahabat, Abu Hurairah menangkap mereka menyerupai pencuri yang ingin mencuri harta zakat dan sedekah ketika diberitahu kepada Rasulullah s.a.w. beliau mengatakan itu jin. Manusia juga boleh berkomunikasi dengan jin, seperti dalam berapa hadith sahih Rasulullah s.a.w berbicara kepada jin pergi bersama jin dan membacakan kepada mereka ayat-ayat Al-Qur'an lalu mereka meminta bekal kemudian Rasulullah s.a.w memberitahu mereka untuk mengambil tulang (dari haiwan yang disembelih dangan menyebut nama Allah s.w.t) dan kotoran haiwan, maka Rasulullah s.a.w melarang beristinja'k dengan tulang dan kotoran haiwan yang kering, kerana keduanya adalah makanan saudara kita." (H.R. Muslim dan Tirmidzi).

Kesimpulan, bukan mudah untuk jin 'menzahirkan' diri mereka dan bukanlah mudah untuk diberi ruang agar dapat berkomunikasi dengan mereka, adalah tidak masuk dek aqal bila beliau tiba2 menjelma untuk 'bersama' mengambil bahagian dalam foto lensa tempoh hari..kerana itu bukanlah merupakan sifat-sifat jin yang dinyatakan di dalam al-Quran dan Sunnah, malah jauh dari rupa dan keadaan seperti yang digambarkan Rasulullah SAW. Semoga apa yang ditulis memberi gambaran buat sahabat dan pelajar-pelajar di IIC. Jgn cepat menilai dan membuat rumusan pada sesuatu benda yang tiada dasar dan petunjuk agar keharmonian dan keselamatan di dalam kolej ini sentiasa aman dan sunyi dari dakyah-dakyah yang tidak berasas.Wallahu alam.

Yang ikhlas, Ustaz Ahmad Fauzan Yahaya.

ps: BUkan semua jin adalah jahat dan suka menggangu manusia.Allah berfirman: "Dan sesungguhnya di antara kami (jin)ada orang orang yang soleh dan diantara kami ada (pula) yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh jalan yang berbeza beza." (Al Jin : 11)

1 Comments:

At July 28, 2009 at 8:38 AM , Blogger Kak Yong said...

Salam alaik...
Lama x ziarah ke blog ustaz... =) kisah hantu E206..rs2 mcm ana ada saham skit dlm citer tu... =) tp mungkin silap dan khilafnya insan yg bnama manusia ni yg kdg2 meletakkan rs takut itu pd tmpt yg salah...

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home