Thursday, October 16, 2008

Aku, ustaz dan orang awam

Artikel Arkib..

Assalamualaikum wrth wbrth.Lama jugak tak berkongsi luahan kat cmis corner nih..sekali sekala sebelum balik dari ofis ni, ada baiknya kita coretkan beberapa kisah buat tatapan sahabat..

Bila sebut pasal Kolej Islam antarabangsa. .sekarang ni semua orang akan teringatkan kisah pembunuhan juliana, dan yang terbaru kisah 19 gadis yang diintai oleh seorang Chinese yang tak dikenali. Kita tingggalkan dulu kisah 19 gadis yang malang ini yang maruah dijaja secara tidak sengaja..

Title ustaz adalah suatu gelaran yang berat buat kita ynag bergelar ustaz dan ustazah, tetapi dalam masa yang sama kekadang ada peranan yang kita bawa kekadang tidak boleh dijalankan oleh orang lain, dan sometimes, orang lain sangat memerlukan kita. Bila? bila ia ada kena mengena dengan upacara yang kononnya perlu didasari dengan agama hanya dalam bab ini sahaja.Antaranya soal nikah kawin, kematian dan memohon hajat dan keampunan kepada Allah..moralnya, Ustaz ni hanya boleh diguna pakai dalam setengah bab sahaja..

Kisah yang hendak dikongsi ini adalah hanya untuk bacaan masa lapang buat sahabat..alkisahnya sebagai warden Sri Kucing, selalu jugak memantau keadaan di sekitar hostel..sukar nak memantau Hostel yang tidak berpagar..pagar secara hakikatnya mmg tiada, ditambah pula bila hati tidak pernah 'dipagar' dan tak 'berpagar'. Inilah yang susah..bila bagi kebun yang sudah rosak binasa dilanda gajah dan haiwan liar..nak cultivate balik agak susah, kena pakai traktor balik, silap haribulan kena gali balik dan korek balik..agar tanah itu kembali subuh..Sejak kejadian pelajar kita jatuh dari tingkat 4, rasa juga diri dihantui rasa bersalah, tapi bila rationalize balik, tanggungjawab kita dan mungkin kesedaran berguna buat mangsa.Allahu ta'ala 'a'lam.

Pada pagi sabtu 5 pagi yang lalu, saya menerima panggilan dari seorang yang tidak dikenali..
x: Assalamualaikum Ustaz.

si Ustaz : Waalaikumusslam.

x: Maaf ganggu ustaz pagi2 ni..ni ustaz nak mintak tolongg,apa dah jadi ni , lelaki dan perempuan tidur sekali, kami dah tak tahan ustaz dengan perangai dia, mintak ustaz datang dan buat spotcheck.ini maksiat ustaz! (tiba2 telefon terputus.may be tak cukup kredit)Saya yang masih terpinga2 dan tertanya2 siapakah geranngan budak ini..so, dengan rasa bertanggungjawab dan rasa tidak redha kepada maksiat..saya telah menghantar msg ( tak de duit nak call,hehe).. bertanyakan particulars dan details ttg apa yang berlaku..di mana, bila ia berlaku...msg itu tidak dibalas sehingalah jam 7 pagi..telefon berdering..

x : Ustaz..macam mana ni ustaz.boleh tak tolong kami.

Ustaz: Ok2..bagitau je rumah mana, saya dan cik fizan akan datang sekarnag. Just bagitau .

x: Ok ustaz..kami dah perangkap dia ni,kami kat ruang tamu sekarang.tak bagi laki tu keluar.kami dah call Jawi, tapi jawi kata lain kali ( ini lah jawi, kalau bab mengintip cepat, nak tangkap lembab dan byk alasan). Okay,ustaz ambik alamat kami ni..( dia bagi siap full adress, no.rumah tangga mana)Ustaz : takpe2..saya warden mmg tinggal sini. (dalam hati tertanya2 napa sampai bagi full adress detail dengan nama jalan siap kan mark sekali..may be budak baru kot, x tahu warden ppun area sini)..So..saya pun msg budak tu dan plak untuk buat tangkapan. Sampai di bawah, mmg muka budak perempuan ni tidak ku pernah lihat dan dikenali..siapa pulak gerangan mereka ini..Bila sampai...:

x : Ustaz, mereka masih ada dalam bilik.Ustaz naik je..tapi ustaz jgn bagitau kami yang bagi maklumat plak, ckp ustaz dapat mana2.

Ustaz: takpelah.nanti kita settlekan kat kolej dan panggil parents,

x: eh, kami bukan student,.orang awa kat sini dan just nak mintak pertolongan ustaz je.Ustaz :

La haula wa la quwwata illa billah. Orang awam rupanya.Adus. .ketawa jugaklah. Napa tak bagitau awal2..nasib baiklah tak pergi rumah tu dan tak brainwash kaw2..:)silap haribulan, ustaz ni kena humban dari tingkat 4.

x: Maaflah ustaz.Kami hanya nak mintak tolong since kami dah tak tahan dengan gelagat dan perilaku sahabat kami ni.

Ustaz : si ustaz ni tersenyum dengan kepekaan dan rasa tanggungajawab sebagi orang Islam dalam menjaga maruah agama. Apa lagi, ustaz tu pun menerangkan prosedur2 yang perlu dan batas2 yang membuatkan ustaz tak leh membuat serbuan. (nanti orang awam plak terjun)..hehheMoral of da story, penting jugak peranan ustaz bila tiba time cam ni ye.plus..aura jatuh tingkat 4 sampai ke telinga orang awam ni:)

Sekadar bacaan sahabat-sahabat..

3 Comments:

At October 16, 2008 at 5:50 PM , Blogger nzafrie said...

kalau ada serbuan ke rumah student kolej jgn lupe ajak ana hakhak

 
At October 18, 2008 at 5:18 AM , Blogger JALAN REBUNG said...

sheikh ..takkan ajak mat je (dia kan bujang lagi ..) ajak ana yang dah beranak pinak ni ..hehehe

 
At October 18, 2008 at 6:14 AM , Blogger Hiswadi Anuar said...

Salaam,

Tahniah syeikh ats perlantikkan jawatan baru semoga enta akan terus bersemangat dalam menjalankan tugas dan tidak di persimpangan baiduri lagi he he he..

Kalau nk p buat serbuan ala JAWI sms la ana rindu laks dah lama tak jemaah buat serbuan..he he he..

Wassalam

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home