Thursday, September 25, 2008

Pernahkah kita menjadi tetamunya?



Assalamualaikum..






Teringat dulu ketika zaman kanak-kanak..bagaimana adat dan agama cuba disatukan..Lupakah kita akan malan 7 likur?pada malam itu manusia berlumba-lumba menerangi cahaya rumah mereka dengan pelita dan lilin...Malam yg dimana Rasul SAW menyarankan agar kita semua menambahkan dan melipat gandakan ibadah pada 7 malam terakhir..sebagaimana hadith Rasul

" Carilah (lailatulqadar) pada 10 malam terakhir. Jika seseorang kamu lemah atau tidak mampu, janganlah Dia kalah (putus asa) mencarinya pada baki tujuh malam terakhir. (riwayat Muslim di dalam Sahihnya, no: 1165)."
أرى رؤياكم قد تواطأت في السبع الأواخر ، فمن كان متحريها فليتحرها في السبع الأواخر


Ertinya : Aku lihat mimpi kamu (sahabat) telah menepati di tujuh malam terakhir, sesiapa yang mencarinya, maka carilah ia di tujuh malam terakhir" ( Riwayat al-Bukhari , no 1911 & Muslim)Dari tiga tarikh harapan itu, tarikh 27 Ramdhan adalah yang paling diharapkan oleh kebanyakan umat Islam (terutamany di negara Arab) dan ia juga dipegang oleh kebanyakan Sahabat Nabi SAW serta ulama silam, sehinggakan seorang sahabat bernama Ubay Bin Ka'ab ra bersumpah ia adalah malam ke dua puluh tujuh.

Tetapi sayang, beberapa ramai antara kita yang peka pada hadith ini, yg paliing sedih di'divertkan' Sunnah Nabi ini menjadi malam 7 likur dan menaikkan syiar agama Hindu dengan menyalakan pelita walaupun TNB telah menyediakan kemudahan letrik..ini sudah kufur nikmat namanya..walhal API meupakah syiar agarma majusi..Nauzubillahi min zalik..nasihat saya, jauhilah adat yang merugikan diri sendiri, dan rebutlah 7 terakhir ini untuk menggapai sinar malam lailatul Qadr InsyaAllah..

Sehingga bertemu lagi di coretan lain, wasalam.







1 Comments:

At September 26, 2008 at 12:52 AM , Blogger laksamana sunan said...

salam ustaz...

betul...betul...betul...saya setuju sgt dgn hujahan ustaz tadi. sekarang ni kita lebh pada duniawi daripada memikirkan hal2 yang bersangkut paut dengan ajaran islam. kita fikir je untuk diri sendiri...kita ada buat ke? tepuk dada tanya la diri sendiri...
dikesempatan ini saya dan isteri ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri minal aidil walfaizin maaf zahir dan batin kpd ustaz sekeluarga.
-pinggiran gombak-

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home